onsdag 30 juli 2014

Legolands restauranger

Det finns jättemånga restauranger på Legolands område så jag har inte kollat alla. Jag har också kollat mest efter barnvänlig mat eftersom vi vuxna äter normalkost.

På plussidan så verkar det som att alla restauranger har en allergiskylt på väl synlig plats. Superbra att slippa stå i kö innan man ens vet något om de allra vanligaste allergenerna. Skyltarna anger mjölk, soja, gluten, ägg, sesam, selleri mm (tyvärr saknas alla bilder på dessa skyltar som jag tog). Givetvis är inte glukossirap med i listan och inte heller guar mfl (baljväxtbaserade förtjockningsmedel).

Jag har kollat hemsidan och letade på plats på området. Det finns inget som antyder att de jobbar med bra och säker allergimat. Skulle tro att de inte är vidare bra på att hålla isär maten i köken. Hittade en affisch där det stod att de jobbar för funktionshindrade, där flera hinder räknades upp inkl. fattigdom. Vilket verkligen är toppen! Men ingen typ av allergi nämndes på den affischen. Tror det säger något om hur prioriterat allergier är för dem.

Det man väldigt snabb märker är att danskar gillar att ha soja i sina korvar. Räkna inte med att kunna köpa färdig korv i Danmark helt enkelt. Jag hittade en röd dansk korvsort utan soja i livsmedelsaffär, men den innehöll istället vetefiber.

Thai restaurangen hade både soja och gluten i samtliga rätter. Soja från sojasås är givet, men gluten i allt? Om man äter ris till maten? Tycker det är märkligt.

Den glada nyheten är att det går att få mjölkfritt hamburgerkött med mjölkfria pommes på Burger House. Det ingick ett litet äpple men ingen leksak. En barnmeny kostade 60 dkr och vi fick betala 500 dkr för hela familjen (5 pers). Ketchup får man köpa till för 3 kr per minipaket. Det är iaf Heinz, vilket är ett bra märke för allergiker. Maten var inte vidare god och alldeles för dyr, men det var skönt att slippa släpa med sig alla måltider för en dag. Burger house ligger nära 4D biografen i ett utav områdets hörn (nr 52 på kartan).

Den gula skylten närmast kassan är allergiinformation
i form av en tabell där samtliga rätter framgår

Det låg en slush-butik i närheten.  Slush brukar funka i både Danmark och Sverige, men jag kollade aldrig upp det inne på Legoland.

Om ni vill veta vada vi tyckte som själva Legoland också, så var vi inte imponerade. Det saknas leotema på större delen av området, vilket de försöker kompensera med några stycken gubbar av lego här och där. Största delen är som vilket tivoli eller äventyrsland som helst. Det är långt att gå och alldeles för mycket köer (högsäsong, juli). Det blir ännu längre att gå för att de har massor av butiker inne på området (inte mindre än 14 turistbutiker framgår av hemsidan). Personligen tycker jag att det är alldeles för långt att köra för det. Särskilt som vi har supernära till Bakken hemifrån. Lalandia däremot var toppen!

2 kommentarer:

  1. Var på Legoland förra året med min son som inte tål gluten eller mjölkprotein. På hotellet var de fantastiska. Kocken kom ut och pekade ut vad Sebastian kunde äta och gjorde en läcker fruktsallad åt honom som dessert. Inne på Legoland var de, precis som du säger, inte lika noga. På Knights restaurangen hade de allergiinformationen uppsatt på en vägg. Eftersom det är en buffet fick jag springa fram och tillbaka och kolla. Vidare hittade jag en sked med bulgurrester mitt i grönsalladen. Och allt kött var marinerat med samma sås som innehöll gluten/mjölk. Jag provar nog en annan restaurang i år.

    SvaraRadera
  2. Kul att ni är nöjda med hotellet. Minns du vad det hette?

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar om du gillade inlägget. Det gör det roligare att fortsätta lägga upp dem.