måndag 4 augusti 2014

Livsmedelsanvisning, förskrivning av glutenfria livsmedel

Föräldrar till barn under 16 år kan få livsmedel förskrivna på livsmedelsanvisning (ungefär som recept). Det är läkare eller dietist som skriver ut det.  Enligt min uppfattning kan de behöva lite stöd med att hitta fungerande produkter. Listat finns de som vi får för tillfället (2014). Det kan finnas fler men man behöver inte hur många sorters pasta som helst. Produkterna är utan gluten, mjölk, soja, ägg, vetestärkelse, glukossirap, havre och guar mfl (baljväxtbaserade förtjockningsmedel) i innehållsförteckningen. Förutom Sempers havre och Sempers tagliatelle som innehåller havre resp. ägg.

Vilka produkter man kan få kan variera lite mellan landstingen. Vissa landsting begränsar även antalet produkter man får. Jag har tre barn så vi kan få rätt många produkter. Mängden av varje produkt ska vara lagom för tre månaders förbrukning. För det betalar man 120 kr per uttag.

Jag får mina anvisningar på papper på samma sätt som man fick recept förr, innan de blev digitala. Sedan sänder jag in dem ihop med påskriven blankett. Eftersom den är stört omöjlig att hitta bifogar jag den här: http://www.apoteketfarmaci.se/Apotek/Farmaci%20Blanketter/AB1080-18A%20Best%C3%A4llning%20av%20livsmedel%20och%20n%C3%A4ringsl%C3%B6sningar.pdf

En sak som jag tycker är grymt bra service är att de sänder hem livsmedlen portofritt. Jag får även ett SMS när det är dags att göra nästa beställning. Man kan få nästa omgång, även med ändringar, bara genom att svara på SMSet. Tycker att det är en fantastisk service!

Jag har lagt märke till att datorsystemet dietisten/läkaren använder är svårnavigerat så jag har skrivit ned exakt vad produkterna kallas i deras system (i alla fall i Skåne) samt med varunummer. Inom parantes mina egna kommentarer.
Bakning
210737 Lailas Mjölmix, majsbaserad, glutenfri, mjölkfri, gul
227868 Fiberhusk kostfiber
220848 Fibrex flingor
691016 Glutenfri knäckemix, brödmix  (avser Ewalie, även ekologisk)
299289 Loprofin Äggersättning, pulver
208708 Semper havregryn, glutenfria (innehåller havre)


Pasta 
268789 Glutis Pasta, glutenfri, små snäckor ,
268623 Glutis Pasta, glutenfri, spagetti
210696 Loprofin Pasta figurer  (djurfigurer med djungeltema)
210757 Semper Pasta, tagliatelle med ägg  (innehåller ägg)
 

Kex, knäckebröd
249466 Bi-Aglut smörgåskex glutenfri  (frasbröd)
285163 Loprofin Kex Crackers
284182 Schär, glutenfritt bröd, fette croccanti, frasbröd
691002 Schär, glutenfritt bröd, sweiback, skorpskivor


Mjölkersättning 
210354 Neocate Activ, pulver, neutral

Mjuka bröd 
Har inte hittat ett enda som barnen tål



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar om du gillade inlägget. Det gör det roligare att fortsätta lägga upp dem.