tisdag 25 november 2014

Mjölk- och sojafria fyllda muffins

Vi skulle på bröllop och jag skulle snabbt slänga ihop ett lyxigt bakverk av ingredienser vi hade hemma. Baka en tårtbotten kändes inte aktuellt. Istället tog jag muffins som vi hade hemma i frysen och fyllde dem.


Detta behövs
Muffins efter allergi, gärna stora
Vaniljkräm efter allergi
"Grädde" efter allergi
Hallonsylt efter allergi
Strössel


Koka vaniljkräm och låt svalna. Jag använder Santa Maria kokosmjölk på lila tetra, reder med Maizena och smakar av med socker och vaniljsocker. Detta gör jag på fri hand men ca 1 msk redning, 2 msk socker och 2 tsk vaniljsocker. Lägg i en gnutta gurkmeja för att få den karakteristiska gula färgen. Gul livsmedelsfärg funkar också. Koka upp, vispa ordentligt, ställ åt sidan.

Jag använde ICAs frysta glutenfria muffins. OBS att de innehåller vetestärkelse och ägg, men inte mjölk, soja eller guar mfl. Det är ganska stora muffins, så det kändes lyxigt. Låt dem stå ute i en halvtimme och gröp ur dem med en äppleurkärnare. Har man inte det sägs att tipparna till spritsar går att använda. Tryck ned i muffinsen och vrid. 

Lägg i lite sylt i botten, ca en tsk, och fyll upp med vaniljkräm. Ta gärna lite för mycket. Det täcks ändå av "grädden" sedan. 

Blanda eller vispa vald "grädde". Lägg den i en sprits och spritsa på toppen av muffinsen.

Komplettera med strössel. Tex risbaserade sk. Blandade hjärtan från Tiger. OBS att silverkulorna inte är glutenfria. De innehåller vetestärkelse som inte är märkt glutenfri. (Vi kan fuska med små mängder. Det kan glutenintoleranta inte göra! Det är enbart för att mina barn är allergiker på väg att växa ifrån veteallergin). 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar om du gillade inlägget. Det gör det roligare att fortsätta lägga upp dem.