lördag 28 juni 2014

Glutenfri och mjölkfri kladdkaka

Ingredienser

150 g fast mjölkfritt margarin eller 1,5 dl flytande (tex Carlshams margarin)
Knappt 4 dl strösocker
3 st ägg
1,5 dl Maizena eller Lailas Gula (båda är fria från baljväxter)
5 msk bra kakao (tex Ögonkakao eller Kung Markattas)
1,5 tsk vaniljsocker

florsocker till garnering

”strömjöl”av tex mandelmjöl, kokosflingor eller Maizena

”Grädde”

Blue Dragon Creamed Coconut, socker och vaniljsocker. Recept.
Eller annan "grädde" efter allergi



Sätt ugnen på 175°.

Vispa ägg och socker med elvisp. Om den vispas länge får man en marängaktig yta.

Smält smöret i en kastrull eller använd Carlshamns flytande margarin. Blanda med socker och ägg i en bunke, blanda väl.

Blanda de torra ingredienserna väl, sikta ned dem direkt över äggblandningen. Vänt försiktigt ihop smeten.

Häll smeten i en smord och ”bröad” form med löstagbar kant. Min form har 24 cm ytterdiameter.

Grädda mitt i ugnen ca 15-25 min. Jag använder 20 minuter men det varierar med ugn. Låt kakan svalna. Pudra över florsocker (jag använder sikten jag precis använt till de torra ingredienserna). Servera med ”grädde”, vispgrädde till de icke-allergiska och gärna hallon eller jordgubbar.


Varningar

  • Maizena är mjölk- och glutenfritt men "Maizena redning" innehåller mjölkprotein
  • Vissa nötallergiker tål mandel, men om mjölet inte är garanterat nötfritt (vilket är ovanligt) använd annat alternativ


Tips

  • Carlshamns margariner med 80% fett (mörkblå rand) är även fria från soja och baljväxter
  • Maizena och Lailas Gula är även fria från baljväxter
  • Får ni gäster så gör två! Vi har aldrig haft tillräckligt av den.
  • Det finns ingen anledning att göra med vetemjöl till dem som tål det. Det märks ingen skillnad. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar om du gillade inlägget. Det gör det roligare att fortsätta lägga upp dem.