fredag 5 september 2014

Kalciumtillskott utan glukossirap, maltitol mm

Små och stora mjölkallergiker bör äta kalcimtillskott. Det är inte helt lätt att hitta utan alla allergen som samtidigt är goda. Personligen tycker jag att det är märkligt hur många direkt äckliga tillskott som det finns på marknaden. Jag har tre mycket kräsna konnässörer som har hjälpt mig att utarbeta de absolut bästa tillskotten.

Kalciumbehov
Barn 1-5 år: 600 mg
Barn 6-9 år: 700 mg
Barn och ungdomar 10-20 år: 900 mg
Vuxna:  800 mg
(Enligt svenska näringsrekommendationer)
Lite kalcium får man i sig av vanlig mat. Mina barns vitamineraltabletter innehåller ytterligare kalcium. Dricker man mjölkersättningar eller välling brukar de innehålla kalcium. Jag brukar sikta mot att ge barnen ca 500 mg dagligen i form av kalciumtillskott.


Minallvit Äpple kalciumtabletter
Om du absolut vill handla i Sverige, på plats eller online, är det Minallvit nallar med äpplesmak som gäller. Beroende på barnets ålder krävs 3-4 st (450-600 mg). Jag uppskattar att de är sötade med druvsocker vilket känns nyttigt. Druvsocker kan dock vara utvunnet ur vete. Äpplesmaken är inte naturlig, så även äppleallergiker bör klara dem.

Observera att övriga Minallvit tabletter/nallar är multivitaminer utan vare sig kalcium och andra mineraler. (Jag betraktar dem som B-vitaminer, vilket glutenfri kost är fattig på).

Smak 3/5. Barnen accepterar dem men hade hellre sluppit. Vägrar i perioder.



Övriga sorter handlar jag på iHerb. Bilderna nedan är tagna från iHerb. Marknaden är helt enkelt för begränsad, i Sverige, när man har höga krav på både ingredienser och smak.

Disney Calcium gummies plus vitamin D3
Dessa kalciumtabletter är som mjuka godisar i tre smaker. Plus för att de innehåller D3-vitamin.

Detta är den sort som vi normalt sett använder. Vid min senaste beställning fick jag en rejäl överraskning när det stod att den hade slutat tillverkas (discontinued). Som tur var menade de att tillskottet inte sänds per post under de varma månaderna så i oktober kan man få tag på dem igen.

Smak 4/5. Barnen gillar dem och har accepterat att äta dem under flera år.



Gummi king, calcium plus D for kids
Denna sort är utan tvekan godast. För att få i sig 500 mg kalcium krävs fem "godisar". Detta gör att en burk går åt väldigt fort. De är också dyrast. Hade jag bara haft ett mjölkallergiker barn hade jag nog använt dessa. Jag ser dock en viss risk att man tröttnar om att måste äta fem eller fler varje dag.

För vissa är det nog ett plus att de är veganska. Det betyder också att D-vitaminet är den mer svårupptagliga formen D2, vilket jag tycker är negativt. Men ska enbart smak avgöra är dessa oslagbara.

Smak 5/5. Barnen kan äta dem ihop med lördagsgodiset utan att märka någon skillnad.



Nature's way, Alive! Calcium gummies
Dessa är snarlika Disneys i storlek, styrka och form. De har två smaker, istället för tre, och är lite dyrare än Disneys. De tar mig genom sommarmånaderna, tills jag kan beställa Disneys istället.

Alive! innehåller dock ingen majs(-sirap), vilket är toppen  för känsliga  majsallergiker.

Smak 3/5. De är ätbara men barnen behöver uppmuntras för att ta dem. Ett utav mina tre barn vägrar att äta dem.



Tips
Kalciumtillskott i Sverige saknar ofta D-vitamin. Detta är ganska märkligt eftersom kombinationstillskott (kalcium plus D3) ges till bensköra äldre. Komjölk innehåller, eller berikas, med D-vitamin. Borde inte mjölkfria barn med växande skelett behöva D-vitamin minst lika mycket?  Förstår inte "logiken" i det. D-vitamin är ett väldigt bra tillskott att ge till alla i familjen och särskilt smidigt om man kan få med det i ett tillskott som ändå ska tas. D-vitamin tillhör de vitamin som det faktiskt finns en verklig risk att ha brist eller insufficiens på även i Sverige. http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-och-naring/Fragor-och-svar-om-D-vitamin/

Det står ofta på tillskott att de inte ska ges till barn eller att rekommenderad dos inte får överskridas. Jag har frågat barnens läkare och han har sagt att det inte gäller, avseende kalcium, för mjölkallergiker. Bäst är väl ändå att man kollar aktuellt tillskott med sin läkare först.

Varningar
Läs alltid innehållsförteckning på aktuell förpackning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar om du gillade inlägget. Det gör det roligare att fortsätta lägga upp dem.