söndag 28 september 2014

Får-muffins

Hösten är här och med den tre barnkalas i snabb takt. Detta är vad jag övar för resten av året :) . Sjuåringen ville ha ett Skylanderskalas så jag gjorde kladdkake-tårtan till honom men formade mandelmassan så att det skulle likna en ö eller plattform i spelen. Till det skapade jag superenkla får.

Fårmuffins med mini-mashmallows 


Ingredienser
Valfritt muffinsrecept med chokladsmak
Muffinsformar, gärna små vita
Mini mashmallows tex Little Beckys eller Hospitality
Något kladdigt, tex kristyr, smörkräm eller köpeglasyr
Florsocker
Mandelmassa
Brun pastafärg, tex Wilton icing color

Jag bakar muffins från vanligt recept och ersätter vetemjöl med Lailas gula, majsmjöl och Finax Surdegspulver. Det senare är absolut inte avgörande om man inte har det hemma.

De små, vita muffinsformarna hade jag tur att hitta på Panduro. (Ja, jag är där ganska ofta...) Jag bakade mina muffins i god tid och dekorerade dem frysta på kalasdagen. Färga gärna in mandelmassan i god tid, den är lättare att forma när den är kylskåpskall. 

Arbetsgången, från höger till vänster


Täck muffinsen med något kladdigt. Jag hade ätbar glittergel från Panduro hemma så det fick bli den. Barnen gillar guld och glitter, men just i det här fallet syntes det ju inte.

Klipp mashmallowsarna i halvor och placera ut på muffinsens yta. Sikta florsocker över.

Forma huvud av brun mandelmassa. Använd köpta ögon eller skapa egna av små bitar mashmallows eller mandelmassa. "Pupiller" gjorda med livsmedelspenna, också den från Panduro (och nej, jag har inget samarbete med dem och har betalat för alla produkter med egna pengar ). Klart!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar om du gillade inlägget. Det gör det roligare att fortsätta lägga upp dem.