söndag 28 september 2014

"Det goda livet" Specialkostmässa i Malmö

Vi åkte till specialkostmässan på Slagthuset i Malmö 27/9 2014. Barnen, sju och nio år gamla, var väldigt nöjda. Mest intresserade av godis och sötsaker förstås.

För egen del tycker jag att det var toppen att barnen fick smaka på godsaker, mjölk- och sojafri ost och bröd. I vanliga fall hade jag kanske köpt en utav varje eller i alla fall det som jag trodde skulle vara gott. Eftersom barnen inte gillade det mesta de smakande tjänade jag mycket tid, pengar och energi på provsmakningarna. Ska tillägga att det oftast var helt okej saker som dock inte direkt riktade sig till små kräsna barn. Surdegsbröd och LCHF var vanligt förekommande liksom produkter med lite mer hälsosam inriktning, tex sötning med dadlar istället för socker. Bra initiativ, men inget för mina barn.

Märkningen av produkter var lite halvdan tycker jag. Varje bord var märkt med symboler för glutenfritt, laktosfritt, mjölkfritt och sojafritt. Jättebra ide men det borde istället ha varit produkterna som hade den tydliga märkningen. Eftersom märkningen sattes på bordet valde många att sätta den mest generösa märkningen, så man fick ändå stå där och kolla upp allting från grunden.

Nästan ingen hade tydlig innehållsförteckning vid produkterna. Tycker att det borde vara ett krav med en lättåtkomlig information om innehåll för varje produkt. Det gick såklart att lösa ändå genom att läsa på de flesta förpackningar, men inte på alla.

Sämst på hela mässan var LCHF butiken. De använde vanligt smör på sina smakprov! Jag vet att LCHF förnedrar smör framför margarin, men med denna målgrupp och mjölkfria inriktning tycker jag att det var opassande. Dessutom hade de brödbitar med smör PÅ SAMMA FAT som de brödbitar som mjölkallergiker skulle prova. LCHF butiken hade även produkter vars innehållsförteckning de inte kunde uppvisa ens när jag frågade efter dem. Varför gjorde inte mässans arrangörer något åt detta?

Bäst var Gårdsbageriet, Mjällby lantgård, med bra information och supertrevlig personal som även har personlig erfarenhet av multiallergiker barn. Vi köpte med oss chokladmaränger och marängtårtbottnar och även priserna var rimliga. Produkterna är märkta fria från gluten, mjölk och soja. Ingredienserna är ekologiska och innehåller inte heller glukossirap eller majs. Äggfria produkter finns.



Mässan var lagom liten och intim. Det var god stämning, lätt att parkera och inträdet helt okej. Betalde 80 kr för mig och inget för barnen. Jag gissar att publiktillströmningen var större än väntat eftersom flera produkter var slut redan vid 12-tiden på dagen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar om du gillade inlägget. Det gör det roligare att fortsätta lägga upp dem.