söndag 29 mars 2015

Glass "utan allt"

Grundregeln för glass "utan allt" är att söka efter veganska recept eftersom vanlig hemgjord glass baseras på grädde och ägg. Veganernas använder dock mycket sojamjölk som måste ersättas efter behov. Observera att det sällan blir lyckat att försöka göra en fettsnål glass själv, det är fettet som ger rätt konsistens i frysen. Jag gjorde länge glass på Santa Marias kokosmjölk istället för sojamjölk men mina barn har tröttnat på kokossmaken.

Numer köper jag Rapsys glassmix och det är superenkelt att göra glass. Det svåra är att komma över själva pulvret ;) Fördelen med Rapsy pulver är att ingen glassmaskin behövs. Jag har provat med och utan och märker ingen skillnad på slutresultatet.

Ingredienser 1
En påse Rapsy glassmix
6 dl vatten
Det krävs ingen smaksättning, mixen innehåller vaniljsmak
För variation blanda tex i essens

Ingredienser 2
En påse Rapsy glassmix
5,5 dl vatten
1 dl lakritspulver
eller 2 dl Oboy eller annat chokladdryckspulver

Vispa ihop och smaka av. Ta hellre mer smak än för lite eftersom det kommer att smaka mindre i fruset tillstånd. Låt svälla.
Vispa en gång till och häll i formar.

Tips
Jag använder omväxlande glasspinneformar och push up-glassformar eller fryser in i bunke för att använda i glasstrutar.

Jag tar oftast i Neocate Active/näringspulver för att öka näringsinnehållet.

Kul strössel, utan glukossirap mm, kan man hitta här.

Varningar
Oboy innehåller sojalecitin som känsliga kan reagera på. Använd istället Rapsys chokladdryckspulver.
Lakrits kan vara allergent för soja- och/eller jordnötsallergiker.
Rapsys produkter tåls av de flesta men är majsstärkelse-baserat och fungerar inte för de känsligaste majsallergikerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar om du gillade inlägget. Det gör det roligare att fortsätta lägga upp dem.